Trakai en aankomst in Vilnius - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Sanne Kroon - WaarBenJij.nu Trakai en aankomst in Vilnius - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Sanne Kroon - WaarBenJij.nu

Trakai en aankomst in Vilnius

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

09 September 2022 | Litouwen, Vilnius

08-09

We konden een beetje uitslapen maar Jeff lag na negenen nog steeds te ronken dus ik trapte hem eruit. Hij wilde voordat we naar Vilnius gingen nog naar Trakai, dus moesten we op tijd weg.

Na gisteren hebben we misschien iets teveel broodjes meegenomen, maar we wisten nu zeker dat we rond lunchtijd nog onderweg zouden zijn.

Jeffrey reed en moest wakker blijven. Dus terwijl hij luidkeels meezong met Anton aus Tirol lag ik in foetushouding op de bijrijdersstoel met mijn handen over mijn oren. En neus, want op twee plekken waren ze nieuw asfalt aan het aanleggen.

Rond 15:00 kwamen we aan in het meest toeristische dorpje van deze vakantie. Zon, bootjes, bloemen, stalletjes met hebbedingen en mensen die je een boottochtje probeerden te verkopen.

Wij kwamen eigenlijk maar voor 1 ding: het kasteel bestaande uit rode bakstenen, verrassend genoeg niet gebouwd door de Teutoonse orde, maar wel aangevallen en heropgebouwd door hen. Verrassend genoeg waren er ook Turkse invloeden.

Voordat we ons naar het kasteel zelf begaven kochten we nog wel een potje boetweithoning want dat kennen we in Nederland niet. Het smaakte alsof het rijk was aan mineralen.

In tegenstelling tot Turaida is Trakai hypertoeristisch. €12 voor een kaartje is heel goed betaald voor wat je krijgt. Zeker als ze je nog €1.50 extra proberen af te persen voor het maken van foto's in het museum. Elke 2e ruimte had een 'bewaker' om te controleren of men zich aan de regels hield. Nu klinkt dat allemaal heel negatief terwijl het kasteel an sich best mooi gerenoveerd is en ze hun best hebben gedaan om het museum interessant te maken. Maar ik ben in Malbork geweest en vergelijk nu alles daarmee.

We liepen nog een rondje om het kasteel heen voordat we verder reden naar ons hotel in Vilnius. Het was een klein halfuurtje lopen naar het centrum waar we gegeten hebben in het oudste restaurant van de stad: Lokys (beer) dat een uitgebreid wild-assortiment had. Jeffrey had boletensoep en een mixed grill van zwijn en hert, ik had hertenpate en eend. Ook de (bessen)wijn deed ons goed smaken.

We begaven ons door de smalle, sfeervol verlichte straatjes naar cocktailbar Apoteka waar we onze avond hebben afgesloten.

• 09 September 2022 - 10:24

Dimphie :

Weer veel indrukken opgedaan zo te lezen. Ik ben benieuwd naar Vilnius wat jullie daar gaan zien! Veel plezier verder!!