Hittegolf - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Sanne Kroon - WaarBenJij.nu Hittegolf - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Sanne Kroon - WaarBenJij.nu

Hittegolf

Blijf op de hoogte en volg Sanne

30 Mei 2017 | Slowaakse Republiek, Bratislava

Weer zo'n warme dag voor de boeg. Vandaag zou het wel 30 graden kunnen worden en ondanks dat ik me zeker drie keer heb ingesmeerd gisteren ben ik toch een beetje verbrand. Lucia had ons gisteren aanbevolen om Hrad Devín op te zoeken, waar ons hotel naar vernoemd is. Mochten we tijd, geld, energie en onverbrande huid overhebben zouden we nog naar Schloss Hof kunnen.

Eerst ontbeten we rond een uur of negen. Het assortiment was veranderd. In plaats van rösti waren er nu hamkaas balletjes, kip, pitabroodjes en falafel en er waren andere soorten zoetigheden. We propten onszelf weer vol en ik smeerde mezelf nog maar een keer in. Buiten pakten we de bus naar Devín, daar aangekomen betaalden we de €5,- entree en liepen weer in de verzengende hitte een heuvel op. Maar eerst moest horsedog (een erg vriendelijke ezel) even geaaid worden.
Er waren verschillende exposities over het kasteel dat al sinds enkele eeuwen voor de jaartelling in gebruik was. We maakten dankbaar gebruik van de koelte van deze exposities die vaak in een soort grotten waren gesitueerd.
Het uitzicht bovenop de ruïnes was prachtig, maar gezien ik de zonnebrandcreme in de hotelkamer had gelaten en onze voorraad water aardig begon te slinken zijn we niet erg lang gebleven. Gelukkig stond er een fonteintje op de weg naar beneden, waar we onze flesjes bij hebben kunnen vullen.

Onderaan de heuvel zijn we op het terras van een hotel gaan zitten en hebben we een lichte lunch op: Jeff soep, dat in een brood werd gerserveerd en ik een salade.
We kochten een kaartje voor de bus terug en kwamen er toen pas achter dat de bussen maar één keer in het uur reden en dat de vorige net tien minuten weg was. Wat doet men als men 50 minuten moet wachten, maar geen zin meer heeft om in de hete zon te lopen. Juist, men neme een pokemon gym en men neme hem in.
Daarna hebben we even aan de rand van de Morava gezeten en naar de kikkers geluisterd voordat we terugliepen naar het busstation.
Weer teruggekomen in Bratislava hebben we nog een ijsje gegeten en wat Slovaakse wij.. ahem, souvenirs gekocht en wat te drinken voor morgen onderweg. Het pianoconcert waar we 's avonds naartoe hadden gewild was uitverkocht, dus hebben we de rest van de middag luierend in hotel doorgebracht. Het was toch echt te warm om nog iets te ondernemen. Rond half zeven liepen we de trappen richting Hrad Bratislava weer op, deze keer voor een restaurant dat aangeraden werd door tripadvisor.

Het eten was inderdaad erg goed. Nooit gedacht dat gegrilde kaas en aardbeienjam goed bij elkaar zouden passen. Als hoofdgerecht had Jeffrey rundvlees met vitelotte en ik varkenshaas met aardappelpuree en sinaasappelsaus. In de tussentijd dronken we samen een hele fles Slovaakse wijn leeg en probeerden we of de papegaai zover konden krijgen om onze geluiden na te apen. In eerste instantie leek dat te lukken, maar uiteindelijk deed het beestje toch wat ze zelf wilde.
Als toetje hadden we allebei een chocolade ijsje en liepen we terug naar het centrum om te zien of daar nog iets leuks te halen viel. Ondanks dat de wijn bij het eten erg lekker was viel het niet helemaal goed en het was maar beter om terug naar het hotel te lopen voordat ik midden in het centrum over mijn nek ging.
Jeff was een beetje teleurgesteld dat we geen cocktail meer hadden gedronken, maar hij had ook geen zin om er in zijn eentje voor naar beneden te gaan. Daarom zijn we maar gewoon op de hotelkamer gebleven en ben ik toen ik me iets beter voelde meteen in slaap gevallen.